Wednesday, May 16, 2018

Dromen van adoptie: de verlossende mail... of toch niet?

In mijn blogpost van nu ongeveer een maand geleden had ik het over het feit dat ik me nu op de wachtlijst voor binnenlandse adoptie heb laten zetten.  De conclusie was dat ik -raar maar waar- weer moest wachten.  Intussen ben ik dat wachten gewoon, dus ik maak me er ook nauwelijks nog druk in.  Doorheen mijn 40 levensjaren heb ik geleerd dat geduld een schone deugd is, en dus leef ik gewoon mijn fijne leven en zien we wel wanneer de adoptietrein weer eens langskomt.

De adoptietrein liet deze keer niet zo lang op zich wachten.  Vandaag om 3:39 PM kreeg ik onderstaande mail:
Beste kandidaat-adoptieouder,

Het Vlaams Centrum voor Adoptie kan 204 kandidaat-adoptieouders laten starten met de voorbereiding. Deze kandidaat-adoptieouders worden geselecteerd op volgorde van aanmelding én op basis van hun persoonlijke profiel en het kindprofiel dat zij overwegen. Deze selectie houdt rekening met de kandidaten die adoptiediensten op dit moment zoeken.
Als bijlage vind je meer uitleg over de precieze werkwijze.

Je kan nu instromen voor een binnenlandse adoptie omdat de binnenlandse adoptiedienst, ‘Adoptiehuis’, nieuwe kandidaten zoekt. Dit betekent dat je vanaf nu zowel voor een binnenlandse als voor een interlandelijke adoptie een contract mag afsluiten met een dienst.

Vergeet ons niet in te lichten als er zich wijzigingen voordoen (nieuw adres, nieuwe e-mail, nieuw telefoonnummer, huwelijk, wijziging kindprofiel …) zo blijft jouw dossier steeds up to date.

Gelieve ons vóór 16 juni 2018 een bericht te sturen met de bevestiging van de verderzetting van je procedure (binnenlands of buitenlands).

Als wij geen bericht ontvangen vóór 16 juni 2018 dan gaan we ervan uit dat je de volledige adoptieprocedure stopzet.

Aarzel niet om ons te contacteren als je nog vragen hebt.


Met vriendelijke groeten,

<naam weggeknipt>
Trajectbegeleider

Vlaams Centrum voor Adoptie
Ik was enigszins verrast doch ook verbaasd over de plotse gang van zaken.  Een maand geleden liet men mij weten dat ik eind mei waarschijnlijk nieuws zou krijgen ivm hoe ik er nu voorsta, en dat ik vermoedelijk volgend jaar zou kunnen doorstromen voor binnenlandse adoptie.  Maar als ik de mail van vandaag letterlijk interpreteer, dan leid ik vooral uit de paragraaf
Je kan nu instromen voor een binnenlandse adoptie omdat de binnenlandse adoptiedienst, ‘Adoptiehuis’, nieuwe kandidaten zoekt. Dit betekent dat je vanaf nu zowel voor een binnenlandse als voor een interlandelijke adoptie een contract mag afsluiten met een dienst.
af dat ik me mag aanmelden bij het Adoptiehuis en bijgevolg een binnenlandse adoptie plots wel een stuk dichterbij komt.  Al blijven er natuurlijk wel nog vragen:

  • Interpreteer ik deze mail wel correct?  Mag ik me bij wijze van spreken nu morgen aanmelden bij het Adoptiehuis en komt een binnenlandse adoptie nu inderdaad een stuk dichterbij?
  • Als ik me mag aanmelden bij het Adoptiehuis, hoeveelste op de wachtlijst zal ik dan daar zijn?  Want hoe meer mensen zich mogen aanmelden bij het Adoptiehuis, hoe langer uiteraard de wachttijd daar...
Ik denk dat het opnieuw tijd is om nog eens via mail wat meer uitleg te vragen bij het Vlaams Centrum voor Adoptie die mijn dossier beheert... en dan fingers crossed again uiteraard... maar dat is voor morgen, nu eerst slapen.

Groeten,
Bart

No comments:

Post a Comment